Hoe verbeter je de slaapkwaliteit?
Slapen is belangrijker dan je denkt. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat slaap vrijwel alles in je lichaam bepaalt. We weten dat veel klachten kunnen ontstaan door een verstoord slaappatroon. Omdat slapen zo belangrijk is voor je vitaliteit, maar ook bepalend is bij bijvoorbeeld afslanken en het volhouden van je goede voornemens besteden we hier veel aandacht aan.

‘Indien jij niet uitgerust wakker wordt of dipjes gedurende de dag hebt is onderstaande tip van cruciaal belang!’

Pas op met ‘blauwlicht’
Er zijn veel storende factoren die de kwaliteit van je slaap remmen, daarmee bedoelen we niet het aantal uren dat je slaapt, maar vooral de diepte van je slaap. Een van die storende factoren is ‘blauw licht’. Blauwlicht is kunstlicht wat niet in de natuur voorkomt. Het kan meer dan anderhalf keer zo sterk zijn als daglicht. Blauw licht komt van beeldschermen. Blauwlicht onderdrukt het hormoon melatonine, wat van grote invloed is op je slaap-waakritme. Als blauwlicht (langdurig) in aanraking komt met je brein remt het de aanmaak van melatonine waardoor je slaap-waakritme verstoord raakt. Het kan zich daardoor niet voorbereiden op de nacht. Vermijd blauwlicht daarom zoveel mogelijk voor het slapen gaan (1-3 uren).

Gebruik blauwlichtfilters
Blauwlichtfilters kun je eenvoudig downloaden voor je beeldschermen.
Voor de computer – F.lux (even googlen)
Voor Android – blauwlichtfilter of twilight  (playstore)
Voor iOS -zit het standaard in de laatste updates
Voor tv -beeldscherm instellingen in het menu aanpassen naar minder fel

Slaap lekker!

Leon & Arjen